Spring kutsuu ideoimaan toiveikkaampaa tulevaisuutta
Ideat muuttavat maailmaa ja ajankohtaiset ongelmat vaativat uusia ratkaisuja. Spring-ideakilpailu tarjoaa nuorille mahdollisuuden kehittää omia ideoitaan ja vaikuttaa tulevaisuuden suuntaan osana koulutyötä. Kysyimme keväällä 2024 kilpailuun osallistuneilta nuorilta, miksi opettajan kannattaa ottaa Spring osaksi opetusta.
Vuoden 2024 Spring-ideakilpailun voittajiksi valittiin kolme tiimiä toukokuussa. Voittajatiimejä olivat harrastuskavereiden löytämistä helpottava Matchpoint, parempaa keskustelukulttuuria tavoitteleva Kupla sekä Ecoinsight, joka omalla ideallaan pyrkii torjumaan luontokatoa.
Palkinnoksi tiimit saivat kesätyöpaikat oman idean edistämiseen. Kuukauden mittaiseen kesätyöhön sisältyi opintomatka Kööpenhaminaan, jossa tiimit kehittivät ideaansa tutustumalla kansainvälisiin esimerkkeihin ja organisaatioihin.
Kilpailuun osallistuminen antoi voittajatiimien nuorille monenlaisia taitoja tulevaan. Erityisen arvokkaana nuoret pitävät sitä, että Spring antaa valmiuksia tiimityöskentelyyn ja yhdessä tekemiseen.
“Opin tavallaan ideoiden toteuttamiseen liittyviä taitoja – ettei kaikki jäisi vain omaan päähän muhimaan. Osaan nyt paremmin ajatella, miten lähtisin kehittämään ideoita ja kenen apua tarvitsisin”, sanoo Matchpoint-tiimin Valtteri Laivoranta.
Spring toimii osana opetusta
Varsinaisen ideakilpailun lisäksi oppilaitoksissa on järjestetty Spring-ideapajoja, joissa nuoret harjoittelevat ongelmien tunnistamista ja innovoivat ratkaisuja niihin.
”Opettajat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että Spring on tarjonnut nuorille konkreettisen mahdollisuuden toimia ja vaikuttaa heille itselleen tärkeisiin asioihin sekä kehittää samalla työelämässäkin tärkeitä taitoja, kuten tiimityöskentelyä, ongelmanratkaisua ja esiintymistä”, kertoo Spring-tiimin tuottaja Katariina Tonttila.
Springin teemat sopivat moneen eri oppiaineeseen ja sisältöjä voi käyttää hyväkseen esimerkiksi opinto-ohjauksessa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Nuoret nostavat esille laajalti eri teemoja, kuten valeuutiset, ilmastonmuutos, henkinen hyvinvointi, tekoäly sekä kansalaisten osallistuminen.
“Olemme kouluvierailuilla huomanneet, että erityisesti historian ja yhteiskuntaopin opettajilla on merkittävä rooli nuorten osallistumiseen kannustajina. Nuorilla on valtava määrä tietoa ja näkemystä ajankohtaisista aiheista, ja olisi hienoa, jos mahdollisimman monissa eri oppiaineissa tarjottaisiin heille mahdollisuus vaikuttaa ja tuoda äänensä kuuluviin”, Tonttila kannustaa.
Springin osallistumista voi kannustaa myös pienen teoin, vaikka antamalla nuorille hetki aikaa ideoida yhdessä.
”Jokin pienikin tehtävä voisi toimia, oppilaat voivat esimerkiksi keksiä idean kotitehtävänä”, Aaro Rainio Ecoinsight-tiimistä miettii.
Springissä oppii aktiivista kansalaisuutta
Spring haluaa tarjota nuorille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuteen. Spring 2024 -voittajien mielestä tämä tavoite toteutui heidän kohdallaan.
”Spring opetti sitä, miten olla aktiivinen kansalainen, ja miten omalla idealla voi vaikuttaa. Tästä on varmasti meille osallistujille hyötyä pitkälle tulevaisuuteen”, pohtivat Kupla-tiimin Nella Salminen ja Waleed Ahmed.
Sen lisäksi, että Spring haluaa tarjota nuorille mahdollisuuksia ideoida ja vaikuttaa, ideakilpailu tähtää vahvistamaan nuorten uskoa tulevaan. Springissä mukana olleiden nuorten mielestä tulevaisuususkon vahvistaminen on tärkeä ja ajankohtainen peruste kannustaa mahdollisimman moni nuori mukaan ideoimaan.
”Jos annetaan suurelle joukolle nuoria mahdollisuus edistää ideoita, niin se tulee väistämättä johtamaan toiveikkaampaan tulevaisuuteen”, Salminen summaa.
Näin voit ottaa Springin osaksi opetusta
- Varaa Spring-esittely tai -ideapaja koulullesi
- Anna nuorille oppitunnilta aikaa ideoida valmiiden inspiraatiomateriaalien avulla
- Tutustukaa yhdessä Springin videoihin ja opetusmateriaaleihin