Spring bjuder med unga att skapa en bättre framtid genom idéer

Världen förändras genom idéer och relevanta problem kräver nya lösningar. Idétävlingen Spring erbjuder unga möjligheten av att utveckla sina egna idéer och påverka sin egen framtid som en del av skolarbetet. Vi frågade unga som deltagit i idétävlingen våren 2024 om varför det lönar sig för lärare att utnyttja Spring i undervisningen. 

Nuoria Spring-ideaviikonlopussa 2024.

I maj 2024 valdes tre lag till vinnare av idétävlingen Spring. De vinnande lagen var Matchpoint, som strävar efter att underlätta hittandet av kompisar för hobbyer, Kupla, som främjar en bättre diskussionskultur, samt Ecoinsight, som motarbetar förlusten av biodiversitet genom en digital plattform.  

De vinnande lagen belönades med ett fyra veckors sommarjobb, under vilket de unga fick utveckla vidare sina idéer. Till sommarjobbet hörde också en studieresa till Köpenhamn, där deltagarna fick träffa internationella föregångare och organisationer. 

Att delta i Spring förde med sig mångsidiga kunskaper för framtiden. Särskilt viktigt ansågs färdigheterna för lagarbete och att jobba ihop. 

Jag lärde mig mycket om att konkret utveckla egna idéer – så att de inte enbart stannar i ens eget huvud. Nu har jag en bättre förmåga att tänka på hur jag skulle börja utveckla dessa idéer och vilken sorts hjälp jag behöver”, säger Valtteri Laivoranta ur Matchpoint. 

Spring fungerar som en del av undervisningen 

Utöver själva idétävlingen har Spring-workshops ordnats i skolor under läsåret, under vilka de unga övar sig på att identifiera problem och skapa innovativa lösningar till dessa. 

Lärare har varit nöjda med att Spring erbjudit de unga en konkret möjlighet för att skapa idéer och påverka ämnen de upplever viktiga. Samtidigt har idéworkshoparna utvecklat viktiga arbetslivskunskaper, som samarbete, problemlösning och att uppträda inför publik, hos studerandena”, berättar Spring-producenten Katariina Tonttila

De teman och ämnen som behandlas i Spring lämpar sig väl till olika ämnesstudier och innehållen kan användas till exempel i samband med studiehandledning eller mångvetenskapliga lärområden. I sina idéer lyfter de unga fram ett brett spektrum av teman, bland annat falska nyheter, klimatförändringen, mental hälsa, artificiell intelligens och samhällspåverkan. 

Under skolbesöken har vi lagt märke till att speciellt lärare inom historia och samhällskunskap spelar en stor roll i att uppmuntra studerande till att vara aktiva. De unga sitter på en massa information och kunskap om relevanta ämnen och det vore fint om så många olika ämnesstudier som möjligt gav dem möjligheten att påverka och få sin röst hörd”, säger Tonttila. 

Deltagande i Spring går att uppmuntra med små gester, som till exempel att ge studerandena en stund för att komma på idéer tillsammans. 

Någon liten uppgift kunde fungera, eleverna kunde exempelvis utveckla en idé som hemläxa”, funderar Aaro Rainio ur Ecoinsight. 

Idétävlingen lär ut aktivt medborgarskap 

Spring vill erbjuda unga en möjlighet till att påverka framtiden. Spring-vinnarna 2024 anser att detta förverkligades i deras fall.  

“Spring lärde oss om hur man kan vara en aktiv medborgare och hur ens egen idé kan påverka framtiden. Vi tror detta kommer gynna deltagarna stort på långsikt”, förutspår Nella Salminen och Waleed Ahmed ur Kupla. 

Utöver möjligheten att påverka och utveckla idéer siktar idétävlingen på att stärka framtidstron hos unga. De unga som medverkat i Spring ser detta som ett viktigt tema och en aktuell motivering till att uppmuntra så många unga som möjligt med och utveckla idéer. 

Om vi ger majoriteten av unga möjligheten till att utveckla idéer, kommer det oundvikligen leda till en mer hoppfull framtid”, summerar Salminen. 

Gör Spring en del av utbildningen genom att: 

  • Boka en Spring-presentation eller idéworkshop 
  • Ge studerandena en lektion med tid för att utveckla idéer med hjälp av inspirationsmaterialen 
  • Bekanta er med Spring-utbildningsmaterialen