Utveckla din idé med dessa fyra steg

Ta dessa fyra avgörande steg och förbered dig för att delta i Spring-idétävlingen och lär dig mer om att utveckla idéer. Denna sida är ämnad för att hjälpa dig, 15–19-årig ungdom, att hitta inspiration för idéer, känna igen dina intressen och utveckla en betydelsefull och effektiv idé. Sidan innehåller verktyg för idéutveckling och konkreta tips på hur du skriver en bra Spring-ansökan.

Innan du kan ta de nödvändiga stegen mot deltagande behöver du ett team på 3–5 personer, som du kan utveckla idén tillsammans med på ett enkelt och roligt sätt. I bästa fall kombineras era olika synvinklar, kunskaper och färdigheter i samarbetet och skapar något unikt och inflytelserikt.

Till följande får ni ta de avgörande stegen mot en Spring-idé som gör världen en mer hoppfull plats.

Se ”This was Spring” -videon (på finska, svensk text valbar), där tidigare deltagare berättar om sina erfarenheter. Videon hjälper dig att uppleva den unika Spring-stämningen.

1. Hitta din idé

Spring erbjuder en möjlighet för att påverka framtiden på ett sätt ni i teamet anser betydelsefullt. Det finns många olika slags idéer och sätt att förverkliga dem på: det viktigaste är att forma en tanke eller ett förslag, som gör framtiden mer hoppfull för er.

Ni kan delta i Spring med en idé som löser ett lokalt problem, besvarar en större internationell fråga eller vidareutvecklar en redan existerande lösning. Er idé kan fungera i olika format: det kan vara frågan om ett initiativ eller en kampanj, en utvecklad produkt eller service, en företagsidé, en vision om en förening eller stiftelse, ett nytt tillvägagångssätt eller en konkret lösning till ett problem.

  • Ta fasta på era intressen: Vilka saker väcker ert intresse och vad vill ni påverka?
  • Utnyttja era kunskaper: Vilka slags kunskaper och styrkor finns i ert team? Kan ni utnyttja dem för att komma fram med er idé och förverkliga den?
  • Leta efter möjligheter: Var finner ni potential för förbättringar, nya initiativ eller tillvägagångssätt? Kan något redan existerande göras på ett bättre eller annorlunda sätt?
  • Identifiera problem: Vilka utmaningar i era egna liv, omgivningar, gemenskaper, skolor, eller närkrets behöver lösningar?
  • Närma er idéutvecklingen från olika synvinklar: Hurdana saker vill ni förändra? Vems liv vill ni påverka? Vilka behov, önskemål och utmaningar har olika grupper av människor? Dessa personer kallas för representanter av er målgrupp.
  • Föreställ er framtiden: Vad kunde vara aktuellt om 5 eller 10 år? Vilka saker vill ni vara med och påverka?

Ni kan utnyttja det omfattande Spring-inspirationsbiblioteket, där vi har samlat diverse aktuella teman, som stöd för idéutvecklingen. Kom ihåg att diskutera tillsammans, eftersom samtliga medlemmar i teamet för med sig en egen unik synvinkel. Med hjälp av diskussion kommer ni att hitta er betydelsefulla och innovativa idé.

Vi har samlat diverse verktyg nedan, som ni kan använda vid behov.

  • Brainstorming: Samla laget för att slänga ur er alla idéer ni kan komma att tänka på, utan något som helst filter. Alla medlemmars idéer och synvinklar är lika värdefulla.
  • Mindmap: Inled idéutvecklingen med ett ord eller tema och bygg vidare utifrån det samtidigt som ni kombinerar olika tankar och underrubriker.
  • Utforska er omgivning: Bekanta er med er omgivning, till exempel er skola, fritidsmiljöer, staden eller naturen. Tänk på hur ni kan förbättra dessa omgivningar.
  • Innovaatioista inspiroituminen: Tutkikaa yhdessä, mitä muita ideoita, keksintöjä, aloitteita tai innovaatioita voisitte soveltaa omaan ideaanne. 
  • Hitta inspiration i innovationer: Utforska tillsammans hurdana idéer, uppfinningar, initiativ eller innovationer kunde tillämpas i er idé.
  • Fördjupa er i människor: Skapa profiler på människor, vars liv er idé påverkar. Fundera på vad dessa människor uppskattar, vad de drömmer om och vilka utmaningar de ställs inför i vardagen.
Lyssna på Saku Tuominens tankar och tips för inspiration, hitta en idé och utveckla den (på finska, svensk text valbar).

2. Förtydliga er idé

Förtydligande av er idé är en viktig del av processen, eftersom det hjälper teamet att förstå vad som är det centrala i idén. Förtydligande innebär att begripa kärnan i idén och vad som är viktigast, samtidigt som man urskiljer det som inte är väsentligt.

Att förtydliga idén kan inledas med att ställa frågorna: vad, varför, åt vem, hur? Då vi utvecklar helt nya idéer kan svaren på frågorna förändras längs med vägen – lika som själva idén!

Vid deltagande i Spring är det nyttigt att identifiera varför det är viktigt att förtydliga idén och vad som är målet med idén. I ett tidigt skede är det dock inte nödvändigt att ha en exakt plan för vad ert team vill göra.

  • Sammanfatta idén med en mening: Börja med att definiera er idé med en klar och tydlig mening. Detta hjälper er att koncentrera er på idéns kärna.
  • Berätta bakgrunden bakom idén: Varför valde ni denna idé? Är det en lösning till ett problem, ett svar på ett behov eller har ni identifierat en möjlighet som ännu inte utnyttjats? Ni kan också berätta en kort berättelse om hur ni kom på idén eller hur det kunde påverka någon annans liv.
  • Beskriv idéns grundläggande funktion: Hur fungerar er idé i praktiken?
  • Specificera er målgrupp: Vem är er idé menad för? Vem gynnar den mest? Motivera era val.
  • Be om feedback: Efter att ni förtydligat er idé kan ni berätta om den för andra och be om feedback. Hitta representanter från er målgrupp och diskutera med dem om möjligt.
  • Idéns inverkan: Hurdan inverkan har idén på er gemenskap, skola eller omgivning? Vilka positiva förändringar kan den leda till? Var ser ni er idé om fem år?

Motivering är en essentiell del av förtydligandet. Att motivera era val kommer att hjälpa er förstå varför ni har kommit till ett visst beslut eller lösning. Efter varje svar kan ni fundera på frågan ”varför”, vilket kommer att hjälpa er nå djupare i idéns kärna.

Nedan har vi samlat olika verktyg ni kan använda er av för att förtydliga idén.

  • Skapa en hisspitch: Skapa en kort presentation, hisspitch, på max 1 minut om er idé. Pitchen borde koncist besvara frågorna vad ni gör, varför ni gör det, vem ni gör det för och hur ni gör. Ni hittar utmärkta exempel från Youtube med sökorden ”hisspitch”, ”bra pitch” eller ”elevator pitch” på engelska.
  • Utnyttja artificiell intelligens: Diskutera er idé med ChatGPT eller någon annan AI-plattform. Presentera er idé i skrift och be om respons samt specificerande frågor.
  • Användning av planeringsverktyg: Om ni vill forma en mer grundläggande bild av er idé, kan ni använda er av visuella verktyg ämnade för att stöda företagsverksamhet. Exempel på sådana är till exempel ”Business Model Canvas” och ”Lean Canvas”. Boka tillräckligt med tid för att arbeta på verktyg som dessa, eftersom de utvecklar er idé vidare mycket omfattande.
På videon delar Niklas Hamberg med sig tankar och tips kring förtydligande och avgränsning av idén samt att testa idén (på finska, svensk text valbar).

3. Avgränsa idén

Efter att ni har format en gemensam uppfattning om er idé, lönar det sig att precisera och avgränsa dess mål. Detta kan ni göra genom att evaluera, avgränsa och testa er idé. Ni kan använda till exempel er målgrupp (människorna ni påverkar), förverkligande (hur enkelt eller svårt är det att förverkliga er idé) eller tävlingskriterierna (bekanta er med hur man kan beskriva idén i ansökningsanvisningarna) som stöd.

Kom ihåg att kommunikation inom teamet är viktigt då ni avgränsar idén. Se till att alla medlemmar förstår de avgränsningar och mål ni beslutar om. Idéutveckling är inte en rätlinjig process, utan ofta är man tvungen att ta steg bakåt för att komma framåt. Er idé kan och får ändras längs med vägen. Därför är det viktigt att konstant diskutera era mål.

    • Idéns fokus: Er idé behöver inte vara allting för alla. Att avgränsa idén hjälper er att koncentrera på de väsentliga delarna och skapa en idé som går att förverkliga. Avgränsning hjälper er även att förstå de möjligheter och utmaningar idén kommer med.

    • Identifiera problemet: I ett tidigt skede är det mer viktigt att identifiera problemet eller behovet er lösning strävar efter att besvara än att producera något konkret. Ifall idén inte löser ett problem eller besvarar på något behov, kan det hända att den saknar målgrupp.

    • Små och stora idéer: Idéer kan vara små eller stora. Även en liten idé kan leda till stor inverkan eller förändring. ”Börja småskaligt och dröm stort” är ett bra utgångsläge.
    • Olika skalor: För att vara betydelsefull behöver er idé inte lösa de största problemen i världen. Tidvis är mindre och lokala problem alldeles lika viktiga och effektiva.

Nedan har vi samlat olika verktyg ni kan använda för att utveckla och avgränsa er idé.

  • Rollbyte: Varje medlem åtar sig en annorlunda roll för en stund och funderar kring vilka nya synvinklar det för med sig.
  • SWOT-analys: Analysera idéns styrkor (Strengths), svagheter (Weaknesses), möjligheter (Opportunities) och hot (Threats).
  • Prototyp: Skapa en så simpel modell som möjligt utav er idé och testa den. Det kan hjälpa er att begripa idén och dess kärna bättre. Prototypen kan vara till exempel en ritning, en webbsida, en skiss av en webbsida eller app, eller en plansch.
  • Marknadsundersökning: Red ut ifall det finns ett verkligt behov för er idé. Detta kan göras genom att undersöka existerande idéer (googla er idé och leta efter liknande), intervjuer med er målgrupp eller en enkät.
  • Testa med användare: Testa er idé med användare ur er målgrupp. På detta sätt får ni feedback och förstår bättre om er lösning besvarar deras behov. Man kan och det lönar sig att testa redan under olika stadier av processen. Redan genom att testa en bristfällig idé i ett tidigt skede är värdefullt och hjälper er med utvecklingsprocessen.
  • Diskutera med experter: Diskutera er idé med experter inom er industri eller bransch. Deras synpunkter och erfarenhet kan bjuda på värdefulla insikter.
Lyssna på Inka Vaaralas och Kia Kauppilas erfarenheter av Spring-idétävlingen och tips för att delta (på finska, svensk text valbar).

4. Beskriv er idé


Att beskriva er idé är en central del av ansökan till Spring-idétävlingen. Det är ett tillfälle för er att visa varför just er idé är speciell och förtjänar uppmärksamhet. Er ansökan står ut då den innehåller en klart och tydlig vision om er idé.

Innan ni fyller i ansökan lönar det sig att bekanta sig med evalueringskriterierna för idétävlingen. Att fylla i ansökan kan också hjälpa er att förtydliga er idé även mer. Juryn evaluerar idéerna ur följande synvinklar:

  • Identifiering av problemet
  • Idéns betydelsefullhet
  • Idéns insiktsfullhet
  • En möjlig bredare användning av idén
  • Teamets sammansättning och motivation

Man kan delta i Spring genom en skriftlig ansökan eller en videoansökan. I båda ansökningsformaten är det viktigt att besvara alla de frågor som ställs i ansökningsblanketten. Ansökningsformatet påverkar inte evalueringen av er idé, så ni kan välja det alternativ som passar ert team bäst.

Nedan kan ni bekanta er med frågorna i Spring-ansökningsblanketten. Utöver dessa frågas också ansökningsformatet och teamets kontaktuppgifter på blanketten. Kom ihåg att en utmärkt ansökan innehåller också motiveringar, inte enbart svar på frågorna.

BESKRIV ER IDÈ

Idéns namn

I det här skedet duger också ett preliminärt ”projektnamn”. Ni kan ändra på namnet senare.

Er idé i en mening

Sammanfatta er idé i en mening som beskriver vad ni gör och vem ni gör åt. Exempelvis: ”En mobilapplikation som förenar ensamma åldringar med volontärer.”

En mer noggrann beskrivning av er idé

Beskriv er idé och berätta mer noggrant vad ni gör, varför ni gör, vem ni gör åt och hur er idé fungerar i praktiken.

PROBLEMET NI LÖSER

Vilket problem löser er idé?

Idéer är oftast lösningar till problem. Berätta vilket problem er idé i första hand strävar efter att lösa. Ifall ni har identifierat en ännu inte utnyttjad möjlighet, kan ni beskriva det här.

Vem har detta problem?

Berätta här, vem eller vilkas liv er idé skulle förbättra eller göra enklare. Vilken är alltså er målgrupp?

TEAMET BAKOM IDÈN

Varför vill ni utveckla just denna idé?

Berätta varför ni tycker just denna idé är viktig för er.

Vad gör ert team utmärkt för att förverkliga den här idén?

Berätta om era kunskaper. Vilka är era styrkor ni kan utnyttja för att förverkliga er idé? Hurdan hjälp behöver ni för att förverkliga idén?

Koncisa motiveringar är en central del av ansökan. Motiveringarna hjälper er förstå varför ni valt ett visst tillvägagångssätt eller beslutat på ett visst sätt. Era motiveringar kan basera sig på erfarenheter, iakttagelser eller forskning. Då ni använder er av forskning och data eller konkreta exempel, ökar ni kredibiliteten hos er idé, och visar att ni har fördjupat er i ert tema. Kom ihåg att en välmotiverad idé kan urskiljas positivt och övertyga juryn om betydelsefullheten och förverkligandet av er idé.

  • Bekanta er med ansökningsblankettens frågor: Efter att ni bekantat er med frågorna kan ni fundera kring och beskriva er idé exakt ur blankettens synvinkel.
  • Var klara och tydliga: Undvik onödig jargong och komplicerade meningar.
  • Be om respons: Innan ni skickar in ansökan kan ni be om feedback från de andra medlemmarna i teamet eller övriga pålitliga personer.
Kolla in vilka tankar och tips Linda Liukkas har om att beskriva och berätta om sin idé (på finska, svensk text valbar).

Till slut

Nu har ni gått igenom steg för steg hur man utvecklar, förtydligar och beskriver en effektfull idé för Spring. Ni är klara för det nästa och viktigaste steget: att delta i Spring-idétävlingen med er idé.

Vi ser fram emot att se er i tävlingen, lycka till!

BERÄTTA OM ER IDÉ

Namnet på er idé

  • Här duger också ett ”arbetsnamn”, ni kan ändra namnet senare.

Er idé i en mening

  • Sammanfatta er idé i en enda mening som berättar vad du gör och vem du gör det för. Exempel: ”En mobilapp som kopplar samman ensamma äldre och volontärer.”

En mer detaljerad beskrivning av er idé

  • Beskriv din idé och ge mer information om din idé: vad, varför, för vem och hur. Begränsning: Högst 1000 tecken.

PROBLEMET NI LÖSER

Vilket problem löser er idé?

  • Idéer utgör vanligtvis lösningar på problem. Berätta här det problem som er idé i första hand vill ta itu med. Om du har identifierat en möjlighet som ännu inte har utnyttjats, beskriv den här.

Vem har detta problem?

  • Beskriv här vems liv er idé skulle göra lättare eller förbättra.

TEAMET BAKOM IDÉN

Varför valde ni just denna idé?

  • Berätta för oss varför denna idé är viktig för er.

Vad gör ert team så bra på att förverkliga den här idén?

  • Berätta om era teammedlemmars kunskaper och färdigheter. Vilka är era styrkor som ni kan använda för att genomföra idén? Vilken typ av hjälp behöver ni för att genomföra idén?

KONTAKTUPPGIFTER

Teammedlemmar

  • Deltagandet i Spring sker i 3–5 personers team. Gör en lista av teammedlemmarnas för- och efternamn samt ålder och berätta från vilken ort ni kommer ifrån.

Kontaktperson

  • Vänligen ange den person som kommer att fungera som teamets kontaktperson med Spring-arrangörer.

Kontakpersons e-postadress

  • Ange en e-postadress som ni med säkerhet kan kontaktas med. E-postadressen kan tillhöra en av teammedlemmarna.

Kontakpersons telefonnummer

  • För att vi säkert ska kunna kontakta er behöver vi en teammedlems telefonnummer.

Hur fick du höra talas om Spring-idétävling?

  • Skolan
  • Some
  • Frank App
  • Utomhusreklam
  • Vänner
  • Genom en hobby

Jag godkänner samlandet av den infromation jag givit.